fredag 6 mars 2009

214. Barnvakt


Kortet är taget i maj 2008

Idag på förmiddan var jag barnvakt till mitt lilla barnbarn 1 år som jag är farmor till.
Jag var där dryga halvtimman innan medan min son och svärdotter gjorde sig i ordning för att närvara vid min svärdotters mormors begravning.
Den lilla och jag hann krypa omkring och leka lite men hon var så trött så jag tog henne i famnen och satte mig i gungstolen i barnkammaren och gungade sakta och nynnade och hon somnade. Hon sov redan innan de gav sig iväg halv 11. Strax innan kl.12 kom min son för att hämta henne för gammelmorfar ville ha henne med på kyrk kaffet efteråt och då hade hon nyss vaknat. Så jag satt där med det sovande barnet i gungstolen och bara njöt och tittade på de små händerna och upplevde mina barn när de var små.
Så det var den lättaste barnpassning jag haft. Gammelmorfar är så glad i den lilla, hon är hans stora tröst nu när han förlorat sin maka. Tänk vilken förmåga små barn har att lätta upp ett sorgset sinne.
Min son mådde inte så där bra, för hans del återupplevde han sin egen systers jordfästning och jag förstår honom så väl, jag kände av hans känslor.
Den lilla gör mig också gott när jag kan umgås med henne. Hon är så snäll och go.

Vädret ja, det töar och är bara vägar men lite blött men snön har vi kvar den tar det tid att töa bort så vägarna kommer att bli väldigt blöta och smutsiga när det väl sätter igång men än är det ett tag till vår.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att du har den där lilla tuttan Birgitta.
Hon är ju inte ett dugg söt heller!

Kramizar!

Anonym sa...

Ha Ha. Du är rolig du.
Ja hon är så härlig att ha.
Kramisar tillbaka.
Har du slutat gå in på msn chatten?
Saknar dej. Hur mår du igentligen?

Anonym sa...

Nej jag har bara spelat så mycket poker...det blir så knasigt om man är ute på msn samtidigt.
Ska iväg och färga hår nu men jag kommer ut senare ikväll på msn.

Pyss!

Tojjan... sa...

Vilken liten smula, hon är ditt barnbarn. Du skriver också så fint om er relation, och om gammelmorfars glädje i att ha henne i en för honom svår tid.

Tusen tack för ditt rappa och raka inlägg hos mig angående det mindre trevliga blogginlägget daterat igår. Vi behöver höja rösterna och markera vad vi tycker, och det gjorde du. Bra!

Kramar Tojjan

Anonym sa...

Tojjan
Det är modigt av dig att ta upp detta på din blogg och väldigt bra.
Skönt också att läsa att fler än jag och du reagerar och kan säga utan krus vad vi känner.
Nog har man mycket mer att säga om dessa personer men det lämpar sig nog inte i skrift,hmm.
Kram