måndag 25 augusti 2008

109. Intressanta artiklar jag hittat. Livet efter detta

Ett halvår efter jag förlorat min dotter, fick jag avtalspension från 2005, 2,5 år innan jag uppnått pensionsåldern. Från jobbet skänkte de mig den dator jag hade arbetat med till mig. Ett halvår efter det skaffade jag internet. Där började mitt sökande efter sidor liknande den som kommer här nedan och sidor där jag kunde komma i kontakt med andra föräldrar i samma situation, alltså förlorat barn. Febe kom att bli den jag valde.

Denna artikel sparade jag.

Nära-döden-upplevelser, iakttagelser vid dödsbäddar
Livet efter detta
Grundläggande är människans vägran att acceptera det egna medvetandets utslocknande.

Spiritualismen...
Spiritualismen vill med sin fenomenologi visa att människan som individ inte upphör att existera när hon lämnar jordelivet. Enligt spiritualismen är det bara den fysiska kroppen som dör, resten av människan lever som s.k ande vidare på andra sidan, i det som spiritualisterna kallar andevärlden. Anden har där en subtil kropp av eterisk substans som både invändigt och utvändigt ser likadan ut som den fysiska gjorde under jordelivet, och i den kroppen är det mänskliga jagmedvetandet fortfarande i besittning av sin identitet och alla sina själsförmögenheter. Anden har alltså begär,hyser känslor, tänker, hör samvetets röst, har intuition osv. Den har givetvis också minne, och minns t o m sitt jordeliv. I andevärlden lever anden tills det är tid för den att reinkarnera, dvs födas in på jorden för ett nytt jordeliv. De spiritualister som inte tror på reinkarnation betraktar andevärlden som ett slags förgård till paradiset och det eviga livet där.

Nu finns det inte någon klar och ogenomtränglig gräns mellan vår fysiska värld och andevärlden,ty med sin inre varelse är människan redan under jordelivet förbunden med andevärlden.
Information om denna kan därför föras in i vår värld. Dels kan vi under sömn, i näradödensituationer och vid utanförkroppenresor lämna vår fysiska kropp och besöka andevärlden i icke-fysisk gestalt,dels kan vi i vårt dagvakna medvetandetillstånd få kontakt med andarna. De kan sända oss tankar och ibland t o m tala till oss och visa sig för oss. Många människor har upplevt detta vid ett eller annat tillfälle. Särskilt mottagliga för impulser från andevärlden är de sensitiva personer som kallas medier, förmedlare mellan de två världarna.
Intressant tycker jag eller hur...
Fortsättn. kommer om denna artikel

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har förstått att det är många som "upplever" men inte säger ngt. när jag säger vad jag upplever/t då kryper det fram. Man blir lätt dömd även om merparten faktiskt upplever saker.

Anonym sa...

Jag håller med dig, vi är nog rädda för att inte bli trodda. Men när man själv eller en nära anhörig berättar, då vet man att så är det. Andra får tycka vad de vill jag vet vad min dotter upplevde. Jag gissar att du också tror.
Carolas mamma